-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12022 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چرا نماز قضاي پدر و مادر بر پسر بزرگتر واجب است؟

پرسشگر محترم! در قرآن كريم و روايات اسلامي بر اهميت نماز و جايگاه آن در ميان واجبات ديني تأكيد و سفارش فراوان شده و قرآن كريم به صراحت آن را يك حكم واجب دانسته است; ...إِنَّ الصَّلَوَةَ كَانَتْ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ كِتَـَبًا مَّوْقُوتًا;(نسأ،103)... همانا نماز وظيفة ثابت و معيّني براي مؤمنان است.

روايات اسلامي نيز بر اهميت و وجوب نماز تأكيد دارند; پيامبر گراميميفرمايد: نماز ستون دين است.(الكافي، محمد بن يعقوب كليني;، ج 2، ص 18، دارالكتب الاسلامية، تهران.)

حضرت امام صادقنيز دربارة اهميت و وجوب نماز ميفرمايد: نخستين چيزي كه بنده به خاطر آن مورد محاسبه و سؤال قرار گيرد، نماز است، اگر نماز بنده مورد قبول واقع شود، ساير اعمالش نيز قبول ميشود....(الكافي، همان، ج 3، ص 268.)

بعد از فوت پدر، نماز و روزههايي كه از او قضا شده بر عهده پسر بزرگتر است و اين يك حكم خدايي، شرعي و بر اساس روايات و سخنان امامان معصوم: است; از جمله امام صادقميفرمايد: اگر مردي از دنيا برود و روزه ماه رمضان به گردن او باشد، وليّ او بايد قضأ آن را به جا آورد... و اگر ميّت دو وليّ داشته باشد به عهدة پسر بزرگتر است(ر. ك: من لا يحضر الفقيه، شيخ صدوق;، ج 2، ص 153، انتشارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم.)

فقهأ و مجتهدان نيز از احاديث و روايات اسلامي چنين حكمي را استنباط و استخراج كردهاند.

افزون بر اين، تمام احكام خداوند متعال از جمله موضوع مورد بحث بر اساس حكمت و مصلحت صادر ميشود كمترين حكمتي كه از روايات ميتوان استفاده كرد اين است كه اين عمل براي پسر بزرگتر، جزء اعمال نيكو و صالح شمرده شده است و ثواب فراوان دارد; امام صادقميفرمايد: حج، روزه و... از جانب ميت قضأ ميشود و انجام دادن اين كار نيكو و حسن است.(ر. ك وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 8، ص 279، مؤسسه آل البيت، قم.) البته در برخي روايات آمده كه: وقتي مردي ميميرد بعضي از وسائل خصوصي ميت مانند: شمشير، انگشتر، كتابها، رحل، لباس و... به فرزند بزرگتر از ميان پسران ميرسد.(ر. ك: وسائل الشيعه، همان; استفتأات امام خميني;، ج 1، ص 187 ـ 192، دفتر انتشارات اسلامي.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.